sobota, 27 grudnia 2014

[9] Fotografia: co, jak i dlaczego?





Witajcie kochani! Mam nadzieję, że dobrze Wam minęły święta :) Pozostało mi życzyć Wam z okazji zbliżającego się Nowego Roku wytrwałości w swoich planach, marzeniach i celach!

Dzisiejsza notka trochę porusza ten temat. Bardzo często dostaję mejle, pytania dotyczące mojej przygody z fotografią, dlatego postanowiłam raz, a porządnie odpowiedzieć na Wasze pytania.

Zaczynamy!

Dla mnie podstawą robienia dobrych zdjęć jest 
wyobraźnia / sprzęt / obróbka.

Dokładnie w takiej kolejności.
Zacznę jednak od drugiego filara.


1. Sprzęt.

Wiadomo, że dla każdego fotografa sprzęt jako tako jest najważniejszy i niestety mylnie bardzo dużo osób myśli że dostanie/kupi lustrzankę i zdjęcia będą robić się same. Niestety tak to nie działa. Wiele osób kupuje sobie lustrzanki nic nie wiedząc o fotografowaniu. Żadnych podstaw ani zainteresowania. I to jest jeszcze do zaakceptowania- chce się uczyć podstaw mając już aparat. Ale gorsze są osoby, które mają aparat, robią zdjęcia, uważają się za najlepszych, a ich brak wiedzy bije na kilometr. Jeśli chcesz się rozwijać i osiągnąć jakiś poziom- musisz znać podstawy. Kropka.

Pytania o konkretne modele aparatów to katorga dla każdego mniej lub bardziej zaawansowanego fotografa. Każdy sprzęt, który znajdziecie w sklepie typu Media Markt będzie dobry. To od Was zależy w jaki system pójdziecie, Wy decydujecie który aparat leży Wam lepiej w ręku. Ot, cała filozofia. 

Jako posiadaczka Nikona D3100 mogę powiedzieć tylko jedno-  jestem z niego średnio zadowolona. Żałuję, że nie poszłam w starszy model typu D90, ale niestety nie miałam wpływy na to, jaki sprzęt będę mieć. Jednak dużo rzeczy się na nim nauczyłam i wiem, czego mi brakuje w moim przyszłym aparacie :))

Druga kwestia to obiektywy.

Nie radzę kupować od razu wszystkich obiektywów, które są dostępne na rynku. Podziałajcie na standardowym "kicie" czyli obiektywie 18-55 mm, zobaczcie jaka fotografia Was interesuje, czy inwestować w obiektywy stałoogniskowe czy też zmiennoogniskowe. Kupując od razu obiektyw możecie jedynie wyrzucić pieniądze z błoto, bo zupełnie Wam się nie przyda. Bierzcie to pod uwagę. :)

Moim must have z obiektywów to: 35 mm f/1.8, 50 mm f/1.4, 85 mm f/1.4, 24-70 mm f/2.8. 

Podsumuwując: Na początek każdy aparat będzie dobry, ja mam całkiem aparatorski aparat, a jednak udało mi się wykonać nim dobre zdjęcia. 




Znam osoby, które mają zwykłą hybrydę, albo nawet i cyfrówkę i tworzą naprawdę cudowne zdjęcia. Niech sprzęt nie będzie Waszym wyznacznikiem dobrych zdjęć. Sprzęt jest ważny, szczególnie wtedy, gdy umiemy wykorzystać jego funkcje, ale pamiętajcie jedno: to Wy tworzycie zdjęcie, aparat Wam jedynie to umożliwia!

Teraz gdy omówiliśmy kwestię sprzętu- możemy przejść do...

2. Wyobraźnia


I tu zaczyna się Wasz popis. Bez wyobraźni nie stworzycie dobrego ujęcia. Pewnie każdy z Was kojarzy jakiegoś "fotografa", który  uważa się za fotografa, a robi zdjęcia gorsze, niż niektórzy z Was telefonem. Na fotografii możecie przekazać wszystko, co tylko chcecie, Wasz nastój, Wasz pogląd na świat, to jaki chcielibyście świat widzieć, albo wręcz przeciwnie- jakiego byście nie chcieli nigdy widzieć. W zależności od tego, jaki typ fotografii Was pasjonuje- tak będziecie przedstawiać swój pogląd. Możecie pójść w kierunku pokazywania naturalnego piękna i fotoszop przyda Wam się jedynie do poprawienia jasności, ale możecie pójść w kierunku fotomanipulacji, obrazów kataklizmu, albo popularnych już lewitacji. Wszystko zależy od Was, każdy przedstawia co innego na zdjęciach. 

Skąd czerpię inspiracje?

Miejsca, ludzie, muzyka, zdjęcia innych, okładki. 
z tego miejsca zapraszam na mojego pinteresta, gdzie znajdziecie mnóstwo inspiracji! 



3. Obróbka


No i zaczyna się... Obróbka dla niektórych to jak czarna magia, ale tak naprawdę to kwestia ogarnięcia programu, w którym się pracuje. Oczywiście najlepiej zaopatrzyć się w Photoshopa do jpg i Lightrooma do rawów, ale to nie jest konieczność. Zanim zaczęłam fotografować- bawiłam się w Gimpie, niestety nie pamiętam dokładnie jak się go obsługuje, więc nie pomogę Wam z przeróbką w Gimpie, ale w internecie jest sporo stron, które pomogą Wam w ogarnięciu tego programu :) 

Jak się nauczyć dobrze przerabiać zdjęcia? Dobre pytanie. Sama szukam swojego stylu w przerabianiu zdjęć, patrząc na moje początkowe zdjęcia widać, że jest lepiej, ale wciąż nie jestem do końca zadowolona. Jednak bardzo lubię ten etap w robieniu zdjęć, bo właściwie od tego zależy jak nasze zdjęcie będzie odbierane. Poruszałam to trochę w kwestii "wyobraźni" i mam nadzieję że wiecie o co mi chodzi. 

Irytuje mnie fakt, że ludzie słysząc o fotoszopie robią nagle "Taaa, z fotoszopem każdy wygląda pięknie" Okej, faktycznie, wiele rzeczy można zrobić w ps'ie, ale to znak, że mamy przestać go używać? Nie oszukujmy się, okładki czasem aż kipią fotoszopem. Dzisiejsze czasy tak funkcjonują. 







RAW z aparatu / przerobione w Lightroomie / ostateczna wersja z Photoshopa





Więcej zdjęć before/ after pokażę w osobnej notce, tu chciałam tylko pokazać jak wiele może zmienić przeróbka :)

Mam nadzieję że nie zanudziłam Was na śmierć (ale pewnie tak, haha)

Teraz pytania z aska:

1. Jakie tła są najlepsze i jak ustawić aparat by jak najlepiej schwytać słońce?

Co do tła- to Twój wybór, czy wolisz raczej jakieś lasy, czy bardziej klimat miejski :) Myślę że wiele zależy od tematu sesji. Nigdy nie odpowiem na pytania dotyczące ustawień- sami musicie próbować! Przecież to zależy od tego czy to pełne słońce, czy zachód słońca.

2. Jakieś porady dla tych którzy dopiero zaczynają przygodę z fotografią? :) 

Nie poddawać się, ćwiczyć, eksperymentować, nie cofać się i rozwijać się. :)

3. Znasz darmowy program do rawów?

Kojarzę jedynie Camera Raw jako wtyczka do Photoshopa i Lightroom, ale one niestety nie są darmowe :( 

4. Jak robić zdjęcia pod słońce?

Najlepiej fotografować o wschodzie i zachodzie słońca, wtedy nie jest tak intensywne. No i nie całkiem na wprost słońca, tylko łapać "promienie" (nie wiem jak to napisać, chodzi o to by nie kierować aparatu całkiem na słońce)

5. Skąd można pobrać Photoshopa?

Niestety nie pomogę, bo nie ściągałam z internetu, ale z tego co wiem, to można z torrentów.

6. Jakimi krzywymi zrobić kolorystykę w stylu Twojego avatara? 



Tak, mam straszne wory pod oczami :D

Jak widać, trochę się bawiłam tym zdjęciem i akurat w małym stopniu to kwestia krzywych :< 

7. Jak uzyskać intensywną czerń na zdjęciu?

Kurcze, ciężko mi sobie wyobrazić intensywną czerń na zdjęciu, ale głównie krzywe i nakładanie koloru, zmiana krycia warstw :)

8. Czym robisz dym?

Kulki dymne.

9. Jakie posiadasz obiektywy?

Nikkor 50 mm f/1.8, Beroflex 135 mm f/2.8 


10. Ile ci najczęściej zajmuje obróbka zdjęcia? I czy nagrasz kiedyś filmik jak obrabiasz jakieś zdjęcie?

To zależy, jako że obrabiam w dwóch etapach więc trochę zajmuje, ale raczej tak pół godziny/ godzina na jedno zdjęcie. Nie myślałam o tym, bo raczej ekspertem nie jestem, ale mogłabym spróbować :) 


Na więcej pytań odpowiem w następnej notce!















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do oceniania i komentowania :)